Haliç Metro Geçiş Projesi Hakkında

KAMUOYUNA ve SORUMLU KAMU KURUMLARINA

Haliç Metro Geçiş Projesi

HAKKINDA DUYURU VE DAVET

İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından 1998 yılında yapımına başlanan Taksim-Yenikapı metro hattında Haliç geçişi; ortası raylı sistem, iki yanı yaya geçişine açık olarak, 936 m.lik (deniz üzerindeki uzunluğu 460m.) bir köprü olarak projelendirilmiştir. Taksim-Şişhane-Unkapanı-Şehzadebaşı-Yenikapı istasyonla-rından oluşan bu hatta metro, Şişhane eteklerinde; Azapkapı’da yeryüzüne çıkacak, bu köprü üzerinde Haliç’i geçtikten sonra Süleymaniye eteklerinde tekrar yer altına girecektir. Unkapanı istasyonu Haliç köprü geçişi üzerinde yer alacaktır[1].

Haliç Metro Köprüsü, onaylandığı 2005 yılından itibaren yoğun tartışmalara konu olmuştur. Bu tartışmaların temel nedeni köprünün tasarımıyla ilgilidir. Asma sistem olarak projelendirilen köprüde taşıyıcı kule uzunluğu başlangıçta 82m.dir. Koruma Kurulu’nun bu teklifi kabul etmemesi üzerine kule yükseklikleri önce 65m.ye, sonra 55 m.ye kadar düşürülmüş ve uygulama bu şekilde başlatılmıştır.

Konu UNESCO Dünya Miras Komitesinin de gündemine gelmiş, Komite’nin 2006 yılında Litvanya; Vilnius’da gerçekleştirilen 30.toplantısı sonunda çıkan kararda; konu hakkında duyulan endişeler “Avan projesi 2005 yılında onaylanan Haliç metro köprüsü 65 metre yüksekliğindeki ayaklarıyla Süleymaniye Camiinin manzarasını olumsuz biçimde etkileyecektir” şeklinde net bir biçimde ifade edilmiştir.

Dünya Miras Komitesinin 25.Temmuz-03.Ağustos 2010 tarihinde Brezilya’da gerçekleştirilecek olan 34. Toplantısının taslak metninde “…Haliç üzerindeki metro köprüsünün, DMK Uygulama Rehberinin 179 b maddesi kapsamında Üstün Evrensel Değere ve Varlığının bütünlüğüne geri döndürülemez zararlar vereceği…” kabul edilmektedir. Komite bu konuda kuleli kablo yapısı ve köprü üstündeki istasyon binası olmadan alternatif köprü çözümleri bulunmasını ve bu çözümlerin uzman danışmanlar tarafından incelenmesini ve taraf devletle müzakere edilmesini talep etmektedir. Brezilya toplantısında sunulacak ve oylanacak olan taslak metinde “…şu andaki köprü projesi inşa edildiği takdirde İstanbul’un 2011 yılında Dünya Miras Listesinden tamamıyla silinmesini değerlendirmek üzere bu yıl Tehlike Altındaki Dünya Miras Listesi’ne yazmaya karar verir…” denilmektedir.

UNESCO Miras Komitesi bu teklif metin ile uyarısını bir kez daha açıklamaktadır. Projenin İstanbul Tarihi Yarımada için büyük bir tehdit oluşturduğu tartışmasızdır. Bu nedenle kentinin korunmasında, geliştirilmesinde ve sağlıklaştırılmasında tüm İstanbullular gibi kendini de söz sahibi ve sorumlu gören bizler, Haliç Metro Köprüsü konusunda taşıdığımız derin endişeleri kamuoyuyla paylaşmayı, ilgilileri uyarmayı ve projeyi UNESCO’nun teklif ettiği şekilde yeniden gözden geçirmeye davet etmeyi bir görev bilmekteyiz.

Çünkü: İstanbul’un çok katmanlı tarihi kimliğinin birinci derece temsil alanı olan Tarihi Yarımada’da, Haliç Metro Köprüsü’nün yaratacağı siluet etkisiyle, bu kimlik geri plana düşecektir. Bu proje, gerçekleştirildiği takdirde, köprü kulelerinin boyutu ve askı sistemlerinin yarattığı perdeden sadece Süleymaniye Külliyesi etkilenmeyecek,  Topkapı Sarayı da dahil olmak üzere Haliç’e bakan her yöndeki kıyı siluetlerinin algısı değişecektir. Bu nedenle projenin kule ve askı sistemlerinin, Miras alanının “üstün evrensel değer” tanımını zedelemesi tartışılmaz bir gerçektir. Bir dünya miras alanı olarak Tarihi Yarımada’nın geleceği için bu projenin ivedilikle uzmanlar tarafından değerlendirilmesi ve alternatiflerinin oluşturulması gerekmektedir.

Kamuoyuna ve tüm ilgililerin bilgisine saygıyla duyurulur, 01. 07. 2010


[1]http://www.ibb.gov.tr/tr-TR/SubSites/raylisistemler/Pages/halic_metro_ge%c3%a7i%c5%9f_insaati.aspx ((28.06.2010)

Reklamlar

4 responses to “Haliç Metro Geçiş Projesi Hakkında

  1. Unkapani koprusu, Halic Koprusu cok mu estetik? yada sivasiz, badanasiz binlerce bina silueti ne olacak? Paris’de Louvre Muzesi onundeki cam pramit ya da Londra’nin gobegindeki dev donmedolab’i nasil izah edersiniz?
    Buraya bir kopru gerekli. Bence biraz daha estetik, tarihi, belki kemerli bir demiryolu koprusu dizayn edilebilseydi?

  2. Geri bildirim: potanın devlerinden anlamlı mesajlar.. « mutlu kent

  3. Bu projeye koruma kurulunun hangi üyeleri onay vermiş? Hiçbir değerlendirme yapmadan mı onay vermiş bu kadar önemli bir projeye? Sonuçta koruma kurulları çok ince eler sık dokur. Nasıl geçmiş bu proje kuruldan?

  4. İstanbulla ilgili bu tür sivil hassasiyetlerin gelişmesi çok taktire şayan bi durum .Ancak metro geçişköprüsünün projesine sadece silüeti bozacağı yönünden eleştirilmesi biraz eksik kalıyor gibi .Çünkü bu köprünün ayaklarının dediği her nokta arkeolojik sit alanıdır Şu an yapılan çalışmalar sadece köprü ayaklarının kazılması ve alelacele üstünkörü 5 e 5 açmalardan ibaret bir çalışmadır
    İstanbulun tarihi araştırmaları için bulunmaz bir fırsat olan haliç kazıları sadece köprü yapımına hizmet etmekte herşey kılıfına uydurulmuş .Köprü yapıldıktan sonra bir daha bu alanlarda kazı çalışması yapmak neredeyse imkansız hale gelicek .Şuan hazır fırsatımız varken haliç arkeolojik kazılarına biraz daha önem verilmelidir bu konu hakkındada kamuoyu yaratılmalıdır

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s